Tuesday 14 October 2014

                                        GAYA HIDUP SIHAT SECARA ISLAM


Hidup yang sihat adalah salah satu yang di ingin setiap manusia.Ada perpatah penah mengatakan bahawa 'kesihatan itu mahal'.Nikmat sihat adalah yang harus disyukuri . Ada sesetengah orang di luar sana yang kurang dengan kesihatan,dan pada yang sama ad juga orang yang sihat kerana mensyukuri nikmat Allah di dunia ini.

 Rasulullah adalah seorang teladan yang patut kita contohi,bukannya dari segikekayaan dan harta yang merlimpah. Seorang pemimpin yang berhasil perlu tahu tentang pola hidup yang sihat . Beberapa cara yang dilakaukan rasulullah terbukti secara ilmiah merupakan cara hidup sihat yang kini sedang diagung -agungkan masyarakat moden zaman sekarang.

  Rasulullah tidak makan sebelum lapar dan tidak berlebihan dalam makanan. Hal ini terbukti menyihatkan secara ilmiah. Rasulullah duduk ketika minum, ketika berase haus, rasulullah biasa meminum air dengan duduk terlebih dahulu . Dengan kaedah ini terbukti menyihatkan secara ilmiah .Rasulllah makan dengan tangan kanan. makan dengan tangan kanan bukan hanya sekadar tradisi tetapi juga dapat menelitikan salah satu gaya hidup yang sihat .Ketika makan menggunakan tangan kanan maka otak yang aktif adalah otak kiri kerana ia selalu teratur dan berfikir. Manakala ketika makan menggunakan tangan kiri maka otak kanan memiliki sifat imaginasi dan acak.

  Rasullullah S.A.W cepat tidur dan cepat bangun jika sedar waktunya tidur,maka rasulullah s.a.w akan cepat tidur.tidur yang tepat adalah dimana malam hari kira -kira elibatkan seusai istirehat setelah solat ishak . rasulullah sering berpuasa , menurut sebuah pernelitian berpuasa adalah menahan diri daripada lapar . Ini merupakan cara sihat yang belum diketahui oleh orang zaman sekarang.







No comments:

Post a Comment